Meer website bezoekers, meer aanvragen, meer terugkerende klanten of een andere groei gerelateerde doelstelling. Je ziet het bij elke onderneming wel terug, maar onder aan de streep is er maar één einddoel: meer verdienen. Dus meer omzet, maar vooral meer winst. Maar hoe bereik je dat? Je bent waarschijnlijk op dit artikel gestuit omdat je een SEO campagne hebt opgenomen in jouw digitale strategie. In dit artikel tackle ik een aantal veel voorkomende vragen over SEO en haar resultaten. Met name waarom een SEO campagne ook mindere periodes kan hebben.
SEO campagnes zijn afhankelijk van veel factoren
Vooraf is het belangrijk om te weten dat veel van de onderstaande oorzaken voor stagnatie of zelfs zakkende posities erg afhankelijk zijn van de situatie. Je moet dus goed inschatten wat de huidige stand van jouw website is om vervolgens methodisch uit te zoeken welke eventuele spelingen een bijdrage kunnen hebben aan de verandering in jouw positie(s).
Houdt ook te allen tijde rekening met een van de grootste valkuilen van ondernemerschap: toeval! Het gebeurt regelmatig dat meerdere gebeurtenissen tegelijk op jou of jouw onderneming af komen. Het is dan makkelijk om een ontwikkeling verantwoordelijk te maken voor iets wat in jouw bedrijf gebeurt, terwijl de oorzaak ergens anders ligt. Een simpel voorbeeld met betrekking tot een SEO campagne;
Je hebt net jouw website laten vernieuwen door een webdesigner. Een paar dagen nadat je nieuwe website live is gegaan, beginnen je posities te dalen. Dat is 1 en 1 bij elkaar optellen. Toch heb je net over het hoofd gezien dat Google een ‘Core update’ heeft uitgebracht waarbij ze het algoritme van de zoekmachine veranderen. Hierdoor verschuiven massaal de posities van héél veel websites.
Bovenstaand voorbeeld moet duidelijk maken dat je goed onderzoek moet doen naar eventuele ontwikkelingen met belang voor jouw website voordat je conclusies trekt.
Waarom stagneert de groei van mijn posities?
Wanneer voortgang met een bepaalde snelheid gaat en op een bepaald moment die voortgang ineens minder snel gaat, spreken we van stagnatie. Iedere SEO campagne bereikt een punt van stagnatie. Soms wel meerdere keren per campagne. Op zich is er dan (nog) niks aan de hand, maar je wilt graag dat de groei zijn snelheid behoudt. In de realiteit is dit lastig. Vooral in de vorm van een SEO campagne.
Meer vissen in de zee
Het voor de hand liggende antwoord van stagnerende groei in posities is concurrentie. Hoe hoger jouw zoektermen ranken, des te meer je er mee te maken krijgt. Andere partijen – vooral in de top 10 – doen hoogstwaarschijnlijk ook iets aan zoekmachine optimalisatie.
Presidentsverkiezing
Met een SEO campagne ga je aan de slag met zowel on-page als off-page optimalisaties. Met on-page SEO optimaliseer je jouw website of specifieke pagina(‘s). Denk bijvoorbeeld aan hoe de Google snippet er uit moet zien, het verwerken van keywords in de content en technische instellingen om structuur aan te brengen in de pagina voor Google of het verbeteren van de laadtijden.
Met off-page SEO wordt negen van de tien keer linkbuilding bedoeld. Dan hebben we het namelijk over het opbouwen van een profiel van linkjes die vanaf een andere site naar jouw site verwijzen. Een soort referentie. Google hecht waarde aan referenties en beloont jouw website dan met hogere posities. Je moet het zien als een soort presidentsverkiezing, waarbij de linkjes op andere websites (die dus naar jouw site verwijzen) een soort stemmen zijn. Hoe meer stemmen, des te hoger de positie.
Echter is op deze presidentsverkiezing niet alleen kwantiteit, maar ook kwaliteit van toepassing. Zoals eerder gezegd hecht Google waarde aan referenties. Als een andere website dus zelf al veel referenties en dus een hogere reputatie heeft, zal hun stem dus veel waardevoller zijn. Bijvoorbeeld: Een linkje vanuit de officiële website van Volkswagen is waardevoller dan een linkje vanaf de website van een Volkswagen occasion dealer. Waarom? De officiële Volkswagen website wordt natuurlijk aanzienlijk meer bezocht dan een lokale occasion dealer en zal vanzelfsprekend zelf ook meer referenties krijgen.
“Dat is allemaal interessant, maar hoe stagneert dit dan de groei?
De kwaliteit van jouw stemmen wordt dus uitgedrukt in waarde binnen het SEO-vakgebied. Het is voor jouw SEO campagne dus van belang dat je gemiddelde waarde van al jouw stemmen hoog ligt. Over tijd merk je dus dat met veel bemachtigde stemmen het steeds moeilijker wordt om stemmen te vergaren van hogere waardes. Hier zorgt Online Assistants voor met onze linkbuilding strategie.
Verouderde content
Oké. Het is tijd voor de grootste cliché van digital marketing… Daar komt ‘ie dan…
CONTENT IS KING!
Het is echter wel waar. Verouderde content kan een flinke impact hebben. Het is belangrijk om je content actueel en relevant te houden aan wat jouw onderneming doet, aanbiedt en/of verkoopt, maar het is vooral belangrijk dat jouw content meegaat met de tijd. Content over vakanties is ineens niet meer zo interessant als COVID-19 opduikt.
Waarom dalen mijn posities!?
Een ergernis zonder behoefte aan uitleg. Wees gerust dat het online marketing bureau wat jouw SEO campagne uitvoert zich hier nog veel erger aan stort dan jij. Dalende posities gaan voor een online marketeer door merg en been. Toch gebeurt het vaker dan je denkt en het kan van veel factoren afhangen.
Nieuwe website
De bovenstaande grafiek hoort bij een zoekterm van één van onze klanten waarvoor wij consistent een #2-positie hebben vastgehouden. Echter was het tijd voor een frisse blik en daarom hebben wij de website vernieuwd voor deze klant. Het resultaat? Dalende posities!!!
Dat komt doordat Google ook even moet wennen aan de nieuwe website. Dat klinkt gek, maar besef dat Google geen ogen heeft. De Googlebot leest de codetaal van de website uit. Als de website opeens volledig opnieuw is ingericht, is de codetaal ook anders. Google moet dit verwerken en de nieuwe plek van de content vinden.
Tip!
Ga je een nieuwe website laten maken of ga je zelf jouw website vernieuwen? Dan is het belangrijk voor je SEO campagne om rekening te houden met de volgende checklist;
- Behoudt dezelfde pagina URL’s;
- Stel redirects in als een pagina verdwijnt of de URL wijzigt;
- Controleer welke pagina’s goed ranken. Probeer deze pagina’s zo min mogelijk te wijzigen. Laat vooral de content staan;
- Migreer ook de meta instellingen van je pagina’s;
- Laat je website opnieuw indexeren met een indexatieverzoek via Google Search Console;
- Veranderd ook de domeinnaam met het vernieuwen of verhuizen van je site? Geef de verhuizing dan ook door aan Google via de Search Console.
Updates vanuit Google
Wat veel mensen over het hoofd zien is dat Google met regelmaat updates uitvoert om de zoekmachine en de algoritmes die het gebruikt te verbeteren. In de visie van Google zullen zij voor altijd de zoekmachine blijven ontwikkelen, omdat het zoekgedrag van mensen door de jaren heen ook ontwikkelt.
Een update kan negatieve, maar ook positieve gevolgen hebben voor een ranking. Elke website is anders en is op een andere manier interactief met Google. Daarom wordt een Google Core update altijd gezien als volatiel (een hoge fluctuatie in waardes). Posities dalen en stijgen als een kip zonder kop die rond rent.
In bovenstaande grafiek zie je goed terug wat een Google Core update kan veroorzaken. Echter zie je ook dat, nadat het nieuwe algoritme gewend was aan deze website, de positie voor de betreffende zoekterm lichtelijk gestegen was. Uiteindelijk dus een positief resultaat!
Te weinig budget voor jouw SEO campagne
Groeien jouw posities gestaag en storten ze ineens in? Dan kan het zijn dat de concurrent je voorbij loopt. Het budget van van jou SEO campagne is bepalend voor hoeveel uren jouw personeel of ingehuurde partij kan investeren in de campagne. Het kan zijn dat de concurrenten in het hogere segment (zoals de top-20) gemiddeld het dubbele aan marketingbudget spenderen t.o.v. van jouw SEO campagne. Het spreekt voor zich dat zij met dat verhoogde aantal uren effectief meer aan hun SEO kunnen sleutelen. Met meer budget maak je simpel gezegd dus meer sprongen.
Eigen concurrentie
Wellicht ben je bekend met de term keyword kannibalisatie of content kannibalisatie. Het houdt eigenlijk in dat – volgens Google – meerdere websites proberen te ranken voor dezelfde zoekterm. Volgens Google’s senior webmaster trends analist en speerpunt van SEO John Mueller wordt duplicate content niet gestraft, maar genegeerd. Van alle versies wordt één versie aangewezen als de ‘canonical content’. Ook wel de primaire of originele content.
Het probleem is echter dat Google dan zelf probeert te bepalen wat die originele content is. Als er dus twee pagina’s ranken voor dezelfde keyword kan het zijn dat Google de verkeerde pagina voorrang geeft. Dat is zelfs iets wat veel kan afwisselen over tijd. Daarom is het belangrijk om voor alle pagina’s een duidelijk plan op te stellen voor welke keywords je wilt ranken en Google door te sturen naar de juiste pagina’s. Dat kan door bijvoorbeeld door een interne link op een keyword te plaatsen, zoals je in deze wellicht al hebt gezien.
SEO campagne uitbesteden
Als je dit artikel al veel werk vind, wacht maar tot je ontdekt waar je allemaal rekening mee moet houden als je een website optimaliseert! Gelukkig willen de digital marketeers van Online Assistants jou die taak graag uit handen nemen. Wil je graag advies op maat over jouw digitale strategie? Neem dan contact met mij op! Als projectmanager heb ik ervaring met alle vlakken van online marketing. Zowel SEO als content en zowel Google Ads als social media advertenties.