De positie van je website in Google, bepaald Google zelf. Ze hanteren heel veel criteria voor de positie van je website in de zoekresultaten. De criteria verschillen van elkaar, de ene is namelijk belangrijker dan de andere. Links op andere websites die naar jouw website verwijzen zijn heel erg belangrijk voor de positie. Google ziet dan dat er aanbeveling is voor je website.
Op heel veel gezaghebbende sites staan diepgaande artikelen met daarin een link naar websites. Meestal heeft het artikel een inhoudelijke relatie met de website waar het over gaat. Als dit het geval is, is de link naar jouw website die in het artikel staat heel waardevol.
Maar met sociale links zit het dus net even anders. Als er een bericht wordt geplaatst of gedeeld wordt op bijvoorbeeld Facebook met een pagina van jouw website dan zou je er vanuit gaan dat dit ook een waarde heeft voor de positie van je website in Google. Maar dit is helaas niet zo. Deze links hebben een ‘’no follow’’ attribuut. Dit betekent dat het voor Google niet gezien word als aanbeveling. Het levert dus geen directe bijdrage aan je positie in Google. Maar wel levert het wat anders op. Als iemand iets plaats over jouw website kan dit wel directe bezoekers opleveren. Maar dat niet alleen. Ook kan het bijdragen aan je online zichtbaarheid, bekendheid, reputatie etc. Dus zo verkeerd is dat linkje nou ook weer niet.
Wat wel een directe bijdrage kan leveren aan je websites zijn links op YouTube en op Google + pagina’s. Deze worden verstaan als ‘’gewone’’ links en niet als ‘’no follow’’ Op YouTube is dat de link in je profiel en op de Google+ pagina’s zijn dat er meer. Wel is er onlangs bekend gemaakt dat sommige pagina’s hierop tegenwoordig ook no follow zijn. Dit omdat Google hoogstwaarschijnlijk ‘’link spam’’ op haar pagina’s wil vermeiden. Dus het antwoord op de vraag ‘’Hebben sociale links invloed op de positie van je site in Google?’’ is: Ja, maar alleen als de link voorkomt op de Google+ pagina’s.