Het optimaliseren van afbeeldingen voor Google

Het optimaliseren van afbeeldingen voor Google

Waarschijnlijk kent u de functie image search van Google wel. Het is erg handig als u een afbeelding voor uw website nog heeft. Het feit is ook dat Google afbeeldingen kansen biedt op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Afbeelding op uw website kunnen er namelijk voor zorgen dat u meer bezoekers krijgt.

Voorbeeld:

Stel u bent opzoek naar een nieuwe fiets en u bent geïnteresseerd in het fiets merk Sparta. U zoekt op Google op de naam ‘Sparta fiets’. Het eerste wat u ziet zijn afbeeldingen die bovenaan het scherm staan. De afbeeldingen komen nog boven de sites te staan die Sparta fietsen aanbieden.

Het is bewezen dat plaatjes meer uitnodigen om door te klikken dan op een tekst. Dit komt omdat wij graag (in dit geval een fiets) willen zien waar wij geïnteresseerd in zijn. Dus als een fietsenverkoper het voor elkaar krijgt om zijn afbeelding zijn in die rij bovenaan te krijgen dan is hij een spekkoper. Dit komt omdat als u doorklikt op de afbeelding, wordt ook zijn webpagina getoond waar de afbeelding in staat.

Is dit voor u een optie? Laat het testen.afbeeldingen optimaliseren

Probeer deze makkelijke test: bedenk uw belangrijkste zoekterm en voer deze in Google in. Als Google bij deze zoekterm op de reguliere pagina afbeeldingen laat zien, dan is het voor u zeker iets om over na te denken om uw afbeeldingen te laten optimaliseren voor Google.

Hoe kunt u de afbeeldingen optimaliseren voor Google?

Hieronder vindt u onze tips voor het optimaliseren van de website-afbeeldingen voor Google, we geven af en toe ter illustratie het voorbeeld van Sparta.

  1. Zorg dat uw afbeelding op een pagina staat waarvan ook de URL, tekst, metatags, pagetitle enzovoort.
  2. Geef uw afbeelding een naam (het moet wel een naam zijn die bij de afbeelding en bij uw website past), bijvoorbeeld sparta-fiets.jpg.
  3. Plaats uw afbeelding in een map met een relevante naam, zodat de URL van de afbeelding extra zoektermen bevat,
  4. Als laatste tip is het belangrijk dat u de afbeelding een relevante alt-tag geeft. De alt-tag is het tekstje die u ziet als de bezoeker zijn cursor over de afbeelding heen beweegt. Ook laat Google de gewenste informatie zien wat de afbeelding laat zien. Probeer het maar eens uit bij een afbeelding die u tegenkomt.

Het optimaliseren van de afbeeldingen is met een goed CMS (Content Management Systeem) niet moeilijk. Het is niet voor alle websites erg zinvol, maar voor eigenaren van websites met een uitgebreid productoverzicht en veel afbeeldingen zouden hier zeker aandacht aan moeten besteden, bij voorkeur op een manier die ervoor zorgt dat afbeeldingen grotendeels automatisch worden geoptimaliseerd.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *