Hoe je het ook went of keert, het toepassen van zoekmachine optimalisatie voor het behalen van betere zoekresultaten is tegenwoordig een must-do. Zo ook voor SEO in Nijmegen. Hou jij je niet bezig met SEO? Dan is de kans groot dat je niet zichtbaar bent. Bij algemene ‘keywords’ kan het concurrentieniveau echter gigantisch hoog zijn. Vandaar de introductie van ‘local SEO’.
Lokale SEO is gericht op het verbeteren van de vindbaarheid in de lokale zoekresultaten in Google, zo ook voor inspanningen rondom SEO in Nijmegen. Bij local SEO wordt de focus gelegd op het optimaliseren van de vindbaarheid voor normale posities. Jij zal ongetwijfeld op deze pagina gekomen zijn nadat jij “SEO Nijmegen” hebt gezocht. Dat is simpelweg omdat lokale SEO een aanzienlijk lager concurrentieniveau heeft dan “SEO” of “posities verbeteren in Google” of een andere algemene zoekopdracht.
De zoekresultatenpagina van Google wordt voor iedereen steeds meer gelokaliseerd en gepersonaliseerd. Zoekresultaten worden bijvoorbeeld aangepast op jouw zoekgeschiedenis en locatie om de dichtstbijzijnde schilder of het meest relevante artikel te vinden.
Dat laatste slaat vooral op jouw interesses. Wanneer jij bijvoorbeeld veel opzoekt over Formule 1, krijg je vanzelf meer te zien in het Google Nieuws-gedeelte over Formule 1 en als je op een bepaalde locatie een bedrijf opzoekt dan krijg je resultaten te zien die in jouw buurt zijn – denk bijvoorbeeld aan een tankstation.
Wanneer je als organisatie gebruik maakt van local SEO – dus ook voor SEO in Nijmegen – zorg je ervoor dat mensen in de regio of zelfs bij jou uit de buurt ook daadwerkelijk bij jouw site uitkomen.
Met linkbuilding creëren we een netwerk van backlinks. Wij noemen dat ook wel een Backlinkprofiel. Backlinks zijn in feite links die van een externe site naar jouw website verwijzen. Als een link relevant is voor een bepaald onderwerp (vaak iets te maken met de zoekterm), beïnvloedt dit jouw score op relevante keywords. Jouw posities in de zoekresultaten gaan hierdoor stijgen.
Een landingspagina is de pagina in jouw website waar een bezoeker op binnenkomt. De homepage is dus niet je enige landingspagina! Door backlinks te verwijzen naar andere pagina’s creëer je meer landingspagina’s.
Google is in de huidige maatschappij niet meer weg te denken. Zelfs met de komst van krachtige AI zoals ChatGPT van OpenAI. Als je een autogarage zoekt, wilt weten hoe je iets moet repareren of het recept nodig hebt voor een lekkere pizza... De gedachtegang is "even Googelen".
Wat ook vanzelfsprekend is in onze moderne samenleving, is concurrentie. Simpel gezegd delf je gewoon het onderspit als je niets doet aan jouw online zichtbaarheid. En wat betreft online zichtbaarheid is zoekmachine optimalisatie een must-have.
Eigenlijk is dit dé vraag die iedere ondernemer beantwoord wil hebben, maar geen enkele echte marketeer kan hier beloftes over maken. We leggen je graag uit waarom.
Het zoekalgoritme van Google is een complex en voortdurend evoluerend systeem. Bovendien houdt Google hun technieken en methodieken strikt geheim. Het is echter geschat dat er meerdere honderden factoren zijn die de positie in zoekresultaten bepalen.
Onze taak is om zo veel mogelijk van die onbekende factoren te ontmaskeren en deze te beïnvloeden zodat jouw posities in Google stijgen. Elke website, pagina en zelfs zoekterm reageert anders op de werkzaamheden die wij uitvoeren, omdat in het algoritme van Google ook jouw concurrentie wordt meegerekend. Wanneer jij als enige aan SEO doet behaal je sneller een toppositie voor de betreffende zoekterm dan wanneer je wilt scoren voor een keyword waar anderen ook moeite voor doen.
Gelukkig voeren wij elk kwartaal een telefonisch evaluatiegesprek met onze klanten. Hierin bespreken wij;
de uitgevoerde werkzaamheden,
de behaalde resultaten,
of de resultaten aansluiten op de gestelde doelen,
zo niet, wat gaan we anders doen?
Daar kun je best veel mee spelen! Vaak hangt het af van hoe veel keywords je op in wilt spelen en hoe snel je resultaat wilt zien. Hiervoor kun je het beste een adviesgesprek met ons inplannen. Wij maken dan ook een keyword analyse en eventueel een concurrentie analyse voor je.
Toch laten we je niet in de kou staan met je vraag. Om een effectieve SEO campagne uit te voeren moet je minimaal wel een paar uur per maand bezig zijn met linkbuilding of website optimalisatie. Daarom werken wij doorgaans met een minimaal budget van €300,- exclusief btw.
Is dat te veel voor nu? Neem alsnog even contact op. We willen alsnog graag je case bespreken en wie weet kunnen we ook voor minder aan de slag.
Hoewel we het veel hebben gehad over SEO in Nijmegen en het verbeteren van posities in jouw regio, kun je als bedrijf overal lokale SEO uitvoeren. Hoewel jij wellicht in Nijmegen gevestigd bent als stoffeerder, kan het zijn dat jouw doelgroep wellicht de gehele regio Arnhem-Nijmegen is. Daar vallen dan ook plaatsen onder zoals maar niet beperkt tot: Elst, Velp, Heteren, Oosterbeek en Wijchen. Als jij een landelijke makelaardij beheert, is het niet vreemd dat jij zowel qua SEO in Zeeland als voor SEO in Utrecht zichtbaar wilt zijn.
Als jouw SEO in Nijmegen en omgeving inmiddels dusdanig in orde is dat het tijd wordt om landelijk uit te breiden, zijn er twee opties mogelijk: uitbreiden van de SEO-campagne óf een Google Ads-campagne!
Omdat je al veel optimalisaties hebt uitgevoerd en eventueel een bestaand backlinkprofiel hebt opgebouwd, is er een stevige SEO-basis gelegd voor jouw website. Dat maakt de drempel van de landelijke competitie een stuk lager. Je kunt, door jouw tijd- en/of geldbudget te verhogen jouw inspanningen verbreden van enkel SEO in Nijmegen en omstreken naar landelijke SEO.
Landelijke keywords hebben ook landelijke concurrentie. Het optimaliseren van de websitekant zal voor landelijke als voor lokale keywords geen aanzienlijk verschil in werkhoeveelheid moeten opleveren. Wat wél een verhoogde concurrentie ervaart is het opbouwen van een kwalitatief profiel van backlinks. Als jij een kleine camping beheert en landelijk zichtbaar wilt zijn, neem je het bijvoorbeeld op tegen giganten als Roompot en Droomparken. Een slimmer zet zou dan Google Ads kunnen zijn.
Alles samengevat is het dus eenvoudig om te concluderen dat lokale zoekmachine optimalisatie de leidende factuur zal worden – als dat nog niet het geval is. Echter is het voor jouw bedrijf niet allen omwille van het eerder genoemde een goede reden om voor SEO in Nijmegen te investeren in lokale optimalisatie. Wellicht de voornaamste reden om je te focussen op lokalisering is de verhoogde conversie.
Als personal trainer in Nijmegen zal het voor jou namelijk niet rendabel zijn om zichtbaar te zijn op het zoekwoord ‘personal training’. Mensen uit Groningen gaan immer niet wekelijks bij jou sporten. Voor de personen die zoeken naar ‘personal training in Nijmegen’, ben jij dan natuurlijk het neusje van de zalm! Het is vanzelfsprekend dat jouw conversie verhoogt als jij zichtbaar bent op de zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt.
Een extra bijkomstigheid is het verhoogde aantal ‘warme leads’. De bezoekers die jouw website vinden naar aanleiding van jouw inspanningen voor SEO in Nijmegen, zijn daadwerkelijk op zoek naar een dienst (die jij aanbiedt). Je hoeft de potentiële klant niet meer te overtuigen dat zij jouw dienst nodig hebben, enkel dat jij ‘the (wo)man for the job’ bent!
Ben jij naar aanleiding van bovenstaande informatie geïnteresseerd geraakt in het uitbesteden van SEO? Neem dan contact op met onze verkoopadviseur; Jonas Aalders! Hij staat je graag te woord om jou te adviseren over de beste online marketingstrategie en beantwoord met plezier jouw vragen.