Door alleen een website te laten bouwen behaal je geen goed resultaat in de online wereld. Er komt veel meer bij kijken. Het allerbelangrijkste is hoe zichtbaar je bent in Google, want zo krijg jij nieuwe bezoekers binnen. Maar hoe verbeter je SEO en wat voor rol speelt de doorklikratio hierin? Dat kom je in deze blog te weten.

Wat is SEO en hoe is dit verbonden aan CTR?
SEO wil eigenlijk zoekmachineoptimalisatie zeggen. Door deze optimalisaties toe te passen op de website is het mogelijk om beter vindbaar te worden in de organische zoekresultaten. Deze optimalisaties kunnen van alles zijn zoals: kwaliteit van de content verbeteren, website sneller maken, zoekwoorden gebruiken etc.

Door een hoge ranglijst in de zoekresultaten te behalen kan je de doorklikratio (CTR) verhogen voor jouw website. Het is in principe de verhouding tussen hoe vaak het zoekwoord wordt vertoond en hoe vaak er daadwerkelijk op geklikt wordt. Je kan hoog staan in de zoekresultaten, maar dat wil niet zeggen dat er dan ook op geklikt wordt. Verder klopt het wel dat hoger de positie van het zoekwoord is, hoe hoger de kans is op een betere doorklikratio. Dit is daarom een belangrijk aspect in SEO.

Hoe verhoog je deze ratio?
Om te beginnen speelt het Google algoritme een grote rol in de zoekresultaten. Google heeft honderden onderwerpen die het meeneemt om de volgorde van de zoekwoorden te bepalen en wij van Online Assistants weten als geen ander hoe we hier op in moeten spelen. Door het toepassen van linkbuilding en SEO verbeteringen weten wij onze klanten tevreden te stellen. Echter zijn er ook een aantal CTR & SEO verbeteringen wat jij als ondernemer kunt toepassen voor jouw eigen website:

  • Gebruik vragende SEO titels: Over het algemeen zorgen vragende titels voor een hogere CTR score. Probeer deze zo kort en krachtig mogelijk te formuleren. Vergeet dan natuurlijk niet het zoekwoord in de titel te vermelden.
  • Vermijd clichés in de titel:  Er is een kans dat de CTR verlaagd wordt door het gebruik van woorden die leiden tot een actie. Denk hierbij aan de woorden gratis, uitverkoop etc.
  • Gebruik het zoekwoord in de URL: Zoekwoorden die in de URL staan zorgen voor een betere SEO en het heeft een hogere kans op CTR.
  • Schrijf metadescripties: Schrijf voor al jouw pagina’s SEO gerichte meta omschrijvingen. Probeer dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat de doorklikratio ook verbeterd.
  • Optimaliseer de landingspagina’s: Dit zijn pagina’s waar gebruikers via de Google zoekresultaten terecht komen. Het is dan belangrijk om deze pagina’s goed te optimaliseren. Dit kan je doen door

Kom je er niet uit en heb je wat advies nodig? Dan kan je contact met ons opnemen. Wij staan altijd voor jou klaar!

Wat is mijn CTR?
Na het lezen van deze blog ben jij zeker benieuwd wat jouw doorklikratio is. Google heeft hiervoor een middel om een zoekanalyse uit te voeren. Via deze tool is het mogelijk om inzicht te krijgen wat de ratio is van de ingezette zoekwoorden.

Dit bericht werd gepost in SEO en getagt .