Tijdens het zoeken in Google komen we vaak advertenties tegen in de topresultaten. Deze advertenties hebben een bepaalde volgorde. Hoe komt het dat de ene bedrijf hoger staat dan de ander? Wat is SEA precies? En hoe kan je bovenaan staan? Dat kom je allemaal te weten in deze blog.

Wat is Google Ads?

Google Ads (vroeger Google Adwords) is een programma van Google om SEA in te zetten. SEA staat voor Search Engine Advertising (Zoekmachine-adverteren). Je betaalt per klik voor advertentieruimte op de gekozen zoektermen. Aan de hand van hoe vaak er op een zoekwoord gezocht, geklikt en geadverteerd wordt er een prijsstelling per klik bepaald. Deze advertenties staan bovenaan de zoekresultaten, die duidelijk gekenmerkt zijn met een dikgedrukte advertentie tekst.
In Nederland wordt met maar liefst 90% gebruik gemaakt van Google, waardoor er voornamelijk geadverteerd wordt met Google Ads.

Waar kijkt Google Ads naar en hoe kom je hogerop?

Google beloont relevante en goede advertenties met een hogere positie op de zoekpagina en lagere kosten. Het is daarom erg belangrijk dat de advertenties van hoge kwaliteit zijn.

Maak gebruik van de nieuwste soort zoek-advertentie: responsive search. Buiten deze advertentie is het ook mogelijk om de verouderde expanded tekst ads te gebruiken, maar dit raden wij niet aan omdat dit op den duur gaat verdwijnen.

Om te beginnen is een goed gestructureerde account belangrijk. Het levert niet alleen betere resultaten, maar maakt het ook makkelijker om de advertenties te beheren. Onderstaande punten zorgen voor een optimale accountstructuur

  • Geef elke campagne een toepasselijke naam
  • Verdeel elke campagne onder in advertentiegroepen
  • Houd het bij één thema per campagne
  • Advertentiegroepen moeten één thema hebben
  • Gebruik minstens drie advertentiegroepen per campagne

Ten tweede is het belangrijk om de juiste zoekwoorden toe te passen, ze vormen de basis van de advertentiecampagne. Enkele tips die hierbij helpen zijn

  • Denk zoals uw klanten, maak gebruik van doelgroepen

  • Probeer het hulpprogramma voor zoekwoorden

  • Stem uw zoekwoorden af op uw advertentietekst

  • Controleer de zoekwoorden regelmatig

  • Gebruik uitsluitingszoekwoorden

De laatste tip is om doelgericht advertenties te schrijven. Het moet de aandacht van potentiële klanten trekken. Tips die hierbij kunnen helpen zijn
  • Gebruik zoekwoorden in de advertentie
  • Neem prijzen, speciale aanbiedingen en unieke pluspunten op
  • Gebruik een krachtige call-to-action
  • Stuur gebruikers door naar de pagina’s op uw website die het meest relevant is voor elke advertentie (dit zorgt voor een betere CTR)
 

Heb jij na deze tips een beter inzicht verkregen in Google Ads, maar heb jij er geen tijd voor? Bekijk onze zoekmachine advertentie pagina om er achter te komen hoe wij jou hierbij kunnen helpen!

Conclusie

Op korte termijn is dit zeker een goede manier om hoog in de Google zoekresultaten te staan. Zo verhoog je ook snel jouw website bezoeken en creëer je naamsbekendheid. Echter is dit op lange termijn niet heel rendabel, omdat je constant moet betalen voor de advertenties. Daarom is het handig om voor lange termijn te focussen op SEO. Wij van Online Assistants kunnen jou daarbij helpen met onze experts op het gebied van SEO.